När marknaden sviker så måste bostadsutvecklaren tänka mer som en köpmäklare

När marknaden sviker så måste bostadsutvecklaren tänka mer som en köpmäklare
Rebla

Tiden är förbi då bostadsutvecklarna hade fem köpvilliga intressenter per lägenhet. När projekt tidigare sålde slut redan vid säljstarten ligger nu nyproduktionsbostäderna i månader på Hemnet. Försäljningen av nyproduktion liknar mer och mer försäljningen på successionsmarknaden – bara det att nyproduktionen dras med det stora handikappet att bostaden inte är befintlig.

Vad kan då nyproduktionen göra för att hävda sig när kampen om köpare blir allt hårdare?

Vad har nyproduktionen som successionen inte har? Eftersom bostäderna inte är befintliga har bostadsutvecklarna möjligheten att förändra sig efter köparnas behov och önskemål. De har möjligheten att utforma bostäderna efter hur vi lever och hur våra familjekonstellationer ser ut 2018.

För att kunna utnyttja den fulla hävkraften i en sådan möjlighet krävs det förstås att bostadsutvecklarna blickar utåt och fångar upp sina intressenters behov – att de hjälper sina intressenter uppfylla sina bostadsdrömmar. Köpmäklarens traditionella roll.

För att kunna agera köpmäklare för intressenterna krävs det att bostadsutvecklarna bryter sig loss från sin fixering vid projekt.

Istället för att börja samla intressenter först när projektet är på plats och bostadstyperna bestämda, ta fram en lista med potentiella kunder och deras mer specificerade behov. Den kan sedan användas som underlag redan när man bestämmer var och vad som ska byggas.

Kanske letar någon efter en lägenhet med fyra sovrum, två toaletter och stor hall i Stockholms södra närförorter. Fyra sovrum har kanske större betydelse än om lägenheten ligger i Slakthusområdet eller Högdalen. Varför kan den personen då inte anmäla intresse för det som det som är viktigt för hen till en bostadsutvecklare för att sedan bli serverad med ett specialanpassat erbjudande om en eller två bostäder? Bostäder från samma eller olika projekt. Varför måste hen stå i olika köer och få erbjudanden som saknar relevans?

För den som är insatt i de stora bostadsutvecklarnas säljorganisation känns det kanske som en omöjlighet att styra om till köpmäklartänk och bryta projektfixeringen.

Det kan kännas oöverstigligt att börja med ett helt nytt arbetssätt, men varför inte börja i det lilla? Utgå från intressenternas behov och ge dem erbjudanden som matchar deras önskemål – oavsett vilket projekt de visat intresse för. Det är enkelt med ett bra digitalt system. Reblas system – Boka Objekt – för försäljning av nyproducerade bostäder är flexibla och lätta att anpassa efter den säljprocess som passar marknadsläget. Uppstartskostnaden är låg – både när det gäller pris och den energi som krävs från den interna organisationen. I en marknad där allt står still kan det vara värt att titta på situationen från ett annat håll och pröva något nytt. Hör gärna av er till oss om ni vill veta mer –  info@rebla.se eller 070 409 52 91. Vi kommer gärna och visar hur det går till – det tar ungefär 30 minuter.  Ni kan också söka informationen på vår hemsida http://boka-objekt.se/