Har vi byggt fel – eller för mycket? En fråga i Almedalen 2018

Har vi byggt fel – eller för mycket? En fråga i Almedalen 2018
Rebla

Runt om i Sverige har bostadsmarknaden svajat sedan hösten 2017, framförallt i Stockholm. Gungningarna kommer efter år av debatt kring hur byggandet ska kunna öka – vilket det således gjort på sista tiden. Vad är det egentligen som pågår? Har vi byggt fel – eller för mycket?

Detta ska Serneke behandla på ett av sina seminarier i Almedalen 2018. Frågan om huruvida det har byggts fel – eller för mycket är naturligtvis relevant. Enligt en artikel i SvD nyligen har boverket skrivit upp sina prognoser för byggandet. Boverket hävdar att “Nästan ett nytt Uppsala behöver byggas årligen de närmaste tre åren.”. Med detta i åtanke borde svaret på Sernekes fråga vara – nej det har inte byggts för mycket.

Om man kan konstatera att det inte har byggts för mycket kan man då dra slutsatsen att det måste ha byggts fel?

Vi har inte svaret på den frågan. Vad innebär egentligen att bygga fel? Självklart att det svårt att matcha ett prisläge när förutsättningarna på marknaden förändras (ändrade amorteringskrav etc). När markanden svajar är det emellertid ännu viktigare att sätta örat mot rälsen och verkligen bygga den typen av bostäder som efterfrågas. Vi på Rebla ser – genom våra system – att det fortfarande i mångt och mycket är schabloner som styr vad som byggs och hur det prissätts.

Att kvadratmeterpriset ökas för varje våningsplan är mer regel än undantag trots att det inte finns några analyser som visar att de som köper bostäderna värderar dem efter våningsplan. Vi ser att man fortfarande bygger ettor i fastigheter långt ifrån kommunikationer fast studier visar på att de som bor i små lägenheter oftast inte har bil och därför värderar närheten till kollektivtraffik högre än något annat.

Rebla kan med hjälpa av våra system samt analyser av sökningar på Google ge en detaljerad bild av vad kunderna vill ha för typ av bostäder i ett visst område.

Ta gärna kontakt med oss så berättar vi mer. Alla vinner när bostadsutvecklarnas utbud möter kundernas efterfrågan.